Sånt här gör mig förbannad:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6014329.ab

Vuxna människor som spelar rysk roulette med barnens liv. Jag vet flera föräldrar som regelbundet (alltid?) åker/kör bil med barnen helt lösa i bilen eller felaktigt fastspända, t ex en 2-åring i en löst stående, framåtvänd bilstol, eller utan bilstol/kudde alls. Eller mamman som ofta åker bil med barnet i knät, om inte barnet istället sitter i pappans knä och hjälper honom att ratta...

Häromdagen mötte jag en hjälmlös cyklande mamma med en liten hjälmlös (hjälplös) flicka bak i barnsitsen. Flickan kanske inte ens var fastspänd, vad vet jag? Jag har hört att föräldrar som kör omkull med barn på cykeln ofta blir allvarligt skadade eftersom de instinktivt vänder sig om och försöker skydda barnet istället för att skydda sitt eget huvud. Man kan ju undra hur allvarligt skadat ett hjälmlöst barn blir? Barnet har INGEN chans att skydda sig när cykeln drar ner honom/henne mot asfalten. Det minsta man kan göra vore väl att ta på ungen hjälm...

Kommentarer
Postat av: Indra

Ja man blir verkligen förvånad och förskräckt ibland när man ser hur en del beter sig.

2009-10-26 @ 10:46:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0