Hem, dag 5

Vi tyckte, som jag tidigare skrev, att vulkanen verkade bolma ut mer aska när vi var på väg därifrån på lördagen. På söndagen, efter Blue lagoon och middag mm, ringde telefonen på rummet. Det var personalen i receptionen som bad oss kolla när vårt flyg skulle gå hem för flygplatsen i Keflavik skulle nämligen stängas på måndagsmorgonen pga askmolnet! Det visade sig att vårt flyg som skulle gå 7.50 istället skulle gå 5.00, precis som alla andra flyg från Island den morgonen. Efter det skulle flygplatsen stängas. Vår flygbuss bokades om och skulle hämta oss kl 2 på natten! Alternativet var att vi stannade kvar men ingen kunde säga när vi då skulle komma hem...

Efter någon timmes sömn blev vi upphämtade på hotellet mitt i natten för transport till busstationen där vi fick byta till en annan buss innan vi slutligen kom till flygplatsen strax efter kl 3. Då visade det sig att flygen skulle gå enligt ordinarie tid ändå! Det var måååånga människor där som skulle med olika flyg på morgonen. Vi checkade in och åt frukost innan vi gick till gaten där jag somnade någon timme på en bänk innan det var dags att gå ombord på planet. På väg TILL Island flög vi nedanför ön och kunde se askmolnet på höger sida från planet. På väg FRÅN Island flög vi en annan väg som tog lite längre tid än vad som först var sagt. Jag antog att det var pga askan men man kanske alltid flyger den här vägen FRÅN Island till Sverige? Vet du Maria?

Vi har iallafall haft en fantastiskt kortsemester på Island och jag kan verkligen rekommendera det om någon funderar på att åka dit!

Dag 4

Planen för söndagen var att åka till Blue lagoon och bada. Innan dess åkte vi till Perlan, enorma varmvattentankar med kafé, restaurang och utsiktsplattform längst upp i en kupol.

Vi fick en guidad resa genom Islands historia på Saga museum som byggts upp i en av de tömda vattentankarna av en man, vars farfar var svensk. Inne i muséet visades en film om det sanslösa jobb han (och många andra) lagt ner på att tillverka alla miljöer och dockor mm där inne. Tyvärr försökte jag läsa en text och lyssna på en annan text samtidigt och det resulterade i att jag inte minns nånting av guidningen men några bilder har jag iallafall! ;)

De här förestället en viking som försöker slå ihjäl någon man som förmodligen var betydelsefull, men jag minns inte vem han var. Mannen på hästen är en avgjutning av muséets (svenskättade) grundare!

Efter intag av lunch åkte vi mot den blå lagunen. Så vackert med det blåvita vattnet mot de svarta stenarna! Varmt och skönt var det också men håret! Det var som en enda tjock dreadlock när vi badat färdig. Trots deras eget superbalsam gånger flera gick det inte att reda ut håret. Jag hade förmodligen kunnat forma det precis som jag velat om jag känt för det. Det blev inte sig själv igen förrän för någon dag sedan (en vecka efter hemkomst), efter diverse inpackningar och balsameringar. :)

Dag 3

På lördagen gav vi oss iväg i vår lilla Opel. Direkt när vi kom utanför själva Reykjavik var det som att vara på en annan planet! Stora svarta eller brungrå lavafält med berg och gamla vulkaner här och där. När vi kom fram till vårt första stopp var batteriet i min kamera slut! :( Som tur var kunde jag fota lite med mobiltelefonen och kunde köpa en dyr engångkamera i en souvenirshop. Jag har inte framkallat de bilderna än men det ska bli väldigt spännande att se hur de blev!

Första stoppet var gejsrarna i Geysir och sen åkte vi vidare till Gullfoss som bara ligger någon mil därifrån.

Väldigt vackert och väldigt blåsigt! Jag var otroligt tacksam att det åtminstonde inte regnade för då hade jag nog frusit ihjäl! Bilden längst upp till vänster visar en vulkankrater som låg efter vägen.

Nästa mål var vulkanen vid Eyjafjallajökull och enklaste sättet att komma dit borde väl vara att knappa in namnet på GPS:en tyckte jag. På väg dit stannade vi vid Seljalandfoss, ett vattenfall med 60 meters fallhöjd. Det rök en hel del aska från vulkanen där så vissa gick omkring med munskydd. :)

Efter att ha samlat lite aska i en påse (att ta hem till barnen) åkte vi vidare. Biluthyraren hade betonat att skador på lacken som orsakats av asknedfall INTE skulle täckas av försäkringen. GPS:en tyckte att vi skulle åka in på en stor, bred grusväg så det gjorde vi. Uppåt, uppåt och uppåt körde vi, förbi dumprar och en stor lastbil med texten "explosives". Tillslut ville GPS:en att vi skulle fortsätta fast vägen tagit slut... Då var vi alltså en bra bit upp på själva glaciären! Tyvärr gick det inte att se någon lava där så vi vände och körde ner igen. Vi försökte åka runt åt andra hållet istället, och tänkte passa på att stanna vid ett annat stort vattenfall, men tvingades vända efter några km då det i princip inte gick att se något och småsten började smattra på bilen ("shit - akta lacken!").

Överst till vänster syns vulkanen med vattenfallet Seljalandsfoss i förgrunden. Till vänster är sikten genom bilrutan en stund innan vi tvingades vända. Längst ner är min kaffemugg som stod framför växelspaken och är täckt av små små vulkangruspartiklar. Gissar att hela insidan av bilen var täckt av aska, både invändigt och utvändigt...

På väg tillbaka till hotellet tyckte vi att det såg ut som att askpelaren blivit mycket större och det syntes tydligare hur det bolmade ut rök och aska...

Fortsättning Island

Har fått order om att blogga så det är väl bara att lyda!

På fredagen gick vi upp vid kl 8, åt frukost och gav oss ut på stan. Insåg att affärerna inte öppnade förrän 10 så vi gick till Hallgrimskirkja istället.

Otroligt stort och vackert och med en fantastisk utsikt. På bilden längst ner till höger står A bredvid dörren. Det ger en liten uppfattning om hur enorm kyrkan är! Självklart åkte vi upp i tornet och jag skrek rakt ut när kyrkklockorna plötsligt började slå rakt ovanför oss. :)

Efter det blev det souvenirshopping och lunch innan vi bestämde oss för att det var lika bra att hyra bil idag istället för på lördagsmorgonen. En pytteliten Opel med en seeeeg GPS (som lurade oss mer än en gång...).

Tillbaka till hotellet för lite piffning och sen iväg till Syslumadurinn:

Det blev en aning kaotiskt när det visade sig att det inte gick att betala avgiften med Visa-kortet så vi var tvugna att kasta oss i bilen och köra till närmaste uttagsautomat för att ta ut kontanter. Efter vigseln (som hölls på isländska med korta sammanfattningar på engelska) faxades vigselbeviset till ett annat ställe dit vi var tvungna att köra för att få det översatt till engelska så vi skulle kunna skicka in det och få det registrerat i Sverige. De skulle stänga om 20 minuter... Tack för GPS:en (trots segheten)! Vi hann fram och fick vårt papper.

Senare på kvällen promenerade vi ner mot stan igen och åt en supergod hästpepparbiff på en av restaurangerna!

Vulcan riders

Nu är vi landade på Island. Får se om vi tar oss härifrån. Flygplatsen är stängd nu pga askmolnet men öppnar troligtvis igen på lördag och är förhoppningsvis öppen även på måndag när vi ska hem...

Den här damen med det passande namnet Katla tog oss från Arlanda till Keflavik hyfsat skumpfritt. Nästan en timme försenade lämnade vi Sverige efter att en "komplicerad sjukvårdstransport" först lastats på planet.

Vacker utsikt över Norge, precis innan land övergick till hav.

Mindre vacker vy. Märkligt färgade moln. Kan det vara.....?

Japp. Askmoln från självaste vulkanen, Eyjafjallajökull!

Väl framme på flygplatsen var vi inte de enda som fnissade åt den här skylten:

Äntligen framme på hotellet. Helt ok utsikt från rummet!

Morgondagens planer är att se oss om i stan. Jag såg att det finns IKEA här nånstans! Jag misstänker att vi måste köpa en till resväska så vi får med oss alla saker hem! ;)

Jiiises krajst

Har blivit sanslöst förkyld över en natt och nu känns det nästan som att jag ska avlida... Nä, inte riktigt men halva huvudet och ansiktet spränger så det känns som att ögat kommer att hoppa ut vilken sekund som helst! Blev överlycklig nyss när jag hittade en gammal Rinexintablett i en väska. :) Har skickat iväg sambon till ICA för att bunkra upp med Ipren och Panodil. Maxdos av dem båda, jordgubbar med grädde och Maria Montazami på tv kan förhoppningsvis göra kvällen uthärdlig.

Busskurerna i stan har blivit sååå mycket vackrare den senaste veckan. De har nämligen dekorerats med Sveriges snyggast man! En kväll förra veckan stod jag och väntade på bussen efter att ha jobbat sent. Klockan var efter 22 och det var svinkallt men jag var tvungen att mms:a bilden nedanför till en kompis och tycka att det var helt ok att stå där lite till! :D