Dag 3

På lördagen gav vi oss iväg i vår lilla Opel. Direkt när vi kom utanför själva Reykjavik var det som att vara på en annan planet! Stora svarta eller brungrå lavafält med berg och gamla vulkaner här och där. När vi kom fram till vårt första stopp var batteriet i min kamera slut! :( Som tur var kunde jag fota lite med mobiltelefonen och kunde köpa en dyr engångkamera i en souvenirshop. Jag har inte framkallat de bilderna än men det ska bli väldigt spännande att se hur de blev!

Första stoppet var gejsrarna i Geysir och sen åkte vi vidare till Gullfoss som bara ligger någon mil därifrån.



Väldigt vackert och väldigt blåsigt! Jag var otroligt tacksam att det åtminstonde inte regnade för då hade jag nog frusit ihjäl! Bilden längst upp till vänster visar en vulkankrater som låg efter vägen.

Nästa mål var vulkanen vid Eyjafjallajökull och enklaste sättet att komma dit borde väl vara att knappa in namnet på GPS:en tyckte jag. På väg dit stannade vi vid Seljalandfoss, ett vattenfall med 60 meters fallhöjd. Det rök en hel del aska från vulkanen där så vissa gick omkring med munskydd. :)



Efter att ha samlat lite aska i en påse (att ta hem till barnen) åkte vi vidare. Biluthyraren hade betonat att skador på lacken som orsakats av asknedfall INTE skulle täckas av försäkringen. GPS:en tyckte att vi skulle åka in på en stor, bred grusväg så det gjorde vi. Uppåt, uppåt och uppåt körde vi, förbi dumprar och en stor lastbil med texten "explosives". Tillslut ville GPS:en att vi skulle fortsätta fast vägen tagit slut... Då var vi alltså en bra bit upp på själva glaciären! Tyvärr gick det inte att se någon lava där så vi vände och körde ner igen. Vi försökte åka runt åt andra hållet istället, och tänkte passa på att stanna vid ett annat stort vattenfall, men tvingades vända efter några km då det i princip inte gick att se något och småsten började smattra på bilen ("shit - akta lacken!").



Överst till vänster syns vulkanen med vattenfallet Seljalandsfoss i förgrunden. Till vänster är sikten genom bilrutan en stund innan vi tvingades vända. Längst ner är min kaffemugg som stod framför växelspaken och är täckt av små små vulkangruspartiklar. Gissar att hela insidan av bilen var täckt av aska, både invändigt och utvändigt...

På väg tillbaka till hotellet tyckte vi att det såg ut som att askpelaren blivit mycket större och det syntes tydligare hur det bolmade ut rök och aska...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0