Dag 4

Planen för söndagen var att åka till Blue lagoon och bada. Innan dess åkte vi till Perlan, enorma varmvattentankar med kafé, restaurang och utsiktsplattform längst upp i en kupol.



Vi fick en guidad resa genom Islands historia på Saga museum som byggts upp i en av de tömda vattentankarna av en man, vars farfar var svensk. Inne i muséet visades en film om det sanslösa jobb han (och många andra) lagt ner på att tillverka alla miljöer och dockor mm där inne. Tyvärr försökte jag läsa en text och lyssna på en annan text samtidigt och det resulterade i att jag inte minns nånting av guidningen men några bilder har jag iallafall! ;)

De här förestället en viking som försöker slå ihjäl någon man som förmodligen var betydelsefull, men jag minns inte vem han var. Mannen på hästen är en avgjutning av muséets (svenskättade) grundare!



Efter intag av lunch åkte vi mot den blå lagunen. Så vackert med det blåvita vattnet mot de svarta stenarna! Varmt och skönt var det också men håret! Det var som en enda tjock dreadlock när vi badat färdig. Trots deras eget superbalsam gånger flera gick det inte att reda ut håret. Jag hade förmodligen kunnat forma det precis som jag velat om jag känt för det. Det blev inte sig själv igen förrän för någon dag sedan (en vecka efter hemkomst), efter diverse inpackningar och balsameringar. :) 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0