Hem, dag 5

Vi tyckte, som jag tidigare skrev, att vulkanen verkade bolma ut mer aska när vi var på väg därifrån på lördagen. På söndagen, efter Blue lagoon och middag mm, ringde telefonen på rummet. Det var personalen i receptionen som bad oss kolla när vårt flyg skulle gå hem för flygplatsen i Keflavik skulle nämligen stängas på måndagsmorgonen pga askmolnet! Det visade sig att vårt flyg som skulle gå 7.50 istället skulle gå 5.00, precis som alla andra flyg från Island den morgonen. Efter det skulle flygplatsen stängas. Vår flygbuss bokades om och skulle hämta oss kl 2 på natten! Alternativet var att vi stannade kvar men ingen kunde säga när vi då skulle komma hem...

Efter någon timmes sömn blev vi upphämtade på hotellet mitt i natten för transport till busstationen där vi fick byta till en annan buss innan vi slutligen kom till flygplatsen strax efter kl 3. Då visade det sig att flygen skulle gå enligt ordinarie tid ändå! Det var måååånga människor där som skulle med olika flyg på morgonen. Vi checkade in och åt frukost innan vi gick till gaten där jag somnade någon timme på en bänk innan det var dags att gå ombord på planet. På väg TILL Island flög vi nedanför ön och kunde se askmolnet på höger sida från planet. På väg FRÅN Island flög vi en annan väg som tog lite längre tid än vad som först var sagt. Jag antog att det var pga askan men man kanske alltid flyger den här vägen FRÅN Island till Sverige? Vet du Maria?



Vi har iallafall haft en fantastiskt kortsemester på Island och jag kan verkligen rekommendera det om någon funderar på att åka dit!

Kommentarer
Postat av: Lina

Men sååå kul med uppdatering Jenny!

Jag tror att jag ska lägga till Island på min platser-jag-måste-besöka-lista. :)

2010-05-25 @ 12:44:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0