Handsprit och köttfärssås

Enligt äldste sonen gör jag mycket godare kasslergratäng än hans skola! Klart mammas mat är godast! :) Nähä, sen fortsatte han "men skolan gör mycket godare köttfärssås, för din innehåller så mycket nyttigheter..."

Apoteket har tydligen slut på handsprit så här lagom tills svininfluensan slår till. Tur att jag har ett helt lager... Det borde väl betyda att många människor använder handsprit nu och därmed förhoppningsvis håller sig friska och därmed inte sprider det till andra, känsligare personer. Jag har precis för mig att jag nyligen läste att alla förskolor och skolor ska utrustas med handsprit, här på universitetet kommer det att placeras ut en flaska på varje toalett, dvs ca 1000 stycken! Jag försökte hinta lite om det imorse när jag var med minstingen på inskolningen, men personalen såg inte speciellt intresserad ut. Tillsammans med frottéhanddukarna och det faktum att alla barnen äter frukt från samma fat så är det bara att inse att vi snart snorar och feberyrar allihop... Hit med vaccinet tack!


Kommentarer
Postat av: Indra

Vi har inskolning nu och här spritade dom alla barnhänder innan fruktätandet. Det var nya riktlinjer sa dom.



Jag har bara två små flaskor kvar hemma så jag hoppas dom hinner tillverka fler snart!



Förresten så tyckte jag också att skolan gjorde godare köttfärssås än mamma när jag var liten. :)

2009-08-26 @ 23:29:25
Postat av: Esmeralda

Intressant att er förskola säger så! Jag kan tycka att eftersom barnen en dag hade fruktstund runt sandlådan, som används som kattlåda att halva Umeås katter, så bör de VERKLIGEN åtminstone SPRITA barnens händer innan de geggar fast en bananbit där...



Jag snabbkollade på Socialstyrelsens hemsida nu och blev hänvisar till Krisinformation.se (!) där det står: "Handsprit, tillsammans med noggrann handtvätt med tvål och vatten, kan bidra till att minska spridningen av influensavirus och andra mikroorganismer vid ett utbrott på förskolan eller skolan. Socialstyrelsen har dock inte utfärdat någon rekommendation i frågan om att handsprit ska användas generellt. Arbetsmiljöverkets regler säger att personalen ska använda handsprit efter "orent" arbete, t. ex. blöjbyte." Ska läsa vidare och se om jag hittar något vettigt att langa vidare till förskolan! :)

2009-08-27 @ 08:32:33
Postat av: Indra

Det är säkert olika riktlinjer i olika kommuner. Men på dom bara - presentera bevis som dom inte kan ducka för. ;)

Kanske bättre att gå högre upp i kedjan, till rektorn för förskolan eller så? Dom ger ju direktiven.

2009-08-27 @ 10:39:39
Postat av: Anja

Mmm på vårt dagis ska personal använda handsprit men ej barnen.



Här hemma spritar vi dock innan varje måltid.



:-)



(tur jag hade en helt ny oöppnad handspritflaska sedan innan).

2009-08-27 @ 19:10:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0