Ögoninflammations-bitch!

Ännu en dust med dagispersonalen om deras stora skräck: ÖGONINFLAMMATIONEN...

Minstingbrorsan blev hemskickad från dagis tidigare i veckan för "han är så hemskt kladdig i ögat". Vi har inte sett röken av något ögonkladd varken före eller efter det men det gjorde tydligen personalen? Även mellanbrodern blev för något år sedan hemskickad på grund av det och då lusläste jag på nätet efter information som sa att barn måste vara hemma men icket! Jag hittade ingenting. Alla sajter jag läste på: Netdoktor, Sjukvårdsrådgivningen, Socialstyrelsen osv sa att barn får ofta virusutlöst "ögoninflammation" i samband med vanliga förkylningar och så länge de är opåverkade och själva orkar vara på dagis (ja, jag vet att det heter förskola...) så finns det inga hinder. Ögoninflammation smittar INTE mer än en vanlig förkylning. Men det verkar personalen på dagis tro (och många andra med dem), antagligen för att det SYNS mer än lite hosta eller snuva. Om barnet är rött i ögat/ögonen, det rinner och varar och barnet är påverkat av inflammationen, DÅ är jag med på att det ska vara hemma. Då är det sjukt (och kanske till och med behöver behandling). Personalen ska inte behöva tvätta variga ögon. Om det däremot är totalt opåverkat med ett knappnålsstort morgongrums/fårgråt i ögat, då klassar åtminstonde inte jag det som en ögoninflammation... Det är lite märkligt hur man fokuserar på olika saker, med tanke på att den här personalen knappt vet hur handsprit stavas.

Igår var det iallafall föräldramöte och jag har framfört min åsikt så nu får vi se hur det kommer att vara i fortsättningen.

Socialstyrelsen har för övrigt ett jättebra dokument som heter "Smitta i förskolan" om någon känner för att läsa 135 sidor om sjukdomar och hygienrutiner i förskolan. Hade jag bara haft en skrivare så skulle jag skrivit ut det och gått loss med överstrykningspennan innan jag lämnat det vidare till personalen/rektorn... ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0