Ligga, lagg, luggit

Så böjer 9-årige sonen "ligga, låg, legat" och jag har hört flera av hans kompisar som också använder de orden. "Boken har luggit på bordet" och "igår när jag lagg i soffan...". Lustigt.

Om jag slipper jobba ikväll så funderar jag på att gå på bio och se Flickan som lekte med elden. Vi började med influensavaccineringen på jobbet i torsdags. Jag tog sprutan kl 14 och jobbade under kvällen. Runt kl 20-21 hade jag sån muskelvärk (typ träningsvärk) i den armen att jag knappt orkade lyfta den. Dagen efter gick halva avdelningen omkring och stånkade och kved. De flesta hade ont i "sprutarmen" och många hade dessutom ont i kroppen och kände sig småhängiga. Jag hade rejäl "träningsvärk" i låren (!!), överarmarna och ryggen och kände mig hängig. 2 stycken låg hemma med feber. De läkare jag rondade med, som för övrigt också vaccinerat sig dagen innan och som hade muskelvärk precis som jag, ansåg att det med facit i hand kanske inte var så smart att massvaccinera sjukvårdspersonalen under samma dag eftersom så många kände av biverkningar (relativt lindriga dock)... :) Två dagar efter vaccinationen är åtminstone jag helt återställd och jag ångrar absolut INTE att jag tog den. Jag rekommenderar alla att vaccinera sig (enligt Socialstyrelsens föreskrifter). Vad är lite muskelvärk och en febersläng mot en rejäl influensa? Även om du tror att DU klarar av influensan med eventuella följdsjukdomar så kanske inte dina barn, dina föräldrar eller dina arbetskamrater gör det om du smittar dem... Genom att du vaccinerar dig så skyddar du din omgivning.

Kommentarer
Postat av: Anja

Men du, mina barn säger oxå så... :-)



Det är ju faktiskt helt logiskt.



Sitta satt suttit

Springa sprang sprungit



Egentligen är det fascinerande att dom faktiskt kan höra att det är ett oregelbundet verb!



För ännu mer "logiskt" vore ju att böja som ett regelbundet verb...



Ligga liggade liggat



haha



Tror faktiskt att alla mina ungar sagt så. Tycker det är skithäftigt att såna där böjningar faktiskt verkar vara gemensamma för alla ungar!



:-)



Fy f..n du ska veta hur kluven jag är till det där vaccinet och dess innehåll. Har läst allt ickevinklat som går att läsa om influensan och vaccinet. Nu har vi bestämt oss för att ta det ,men jag känner fortfarande att jag inte är säker på om det är ett stort misstag.



usch... önskar jag var så övertygad som du.



har en väninna som är sjuksköterska, som precis gått över v.12 i sin graviditet. HOn grät när hon tog den, men hon måste ju, hon jobbar ju på sjukhuset coh hon är gravid. HOn är ju riskgrupp x 2. Men hon kommer definitivt ha ångest i sex månader till stackarn.



Kvicksilvret kan jag köpa, men skvalen, det känns betydligt otäckare när man läser om det.



Fy f..n



Pest eller kolera.



På lördag tar vi den och så är vi bortbjudna på kvällen. Lyckat! NOT.



kram kram



Anja

2009-10-22 @ 02:43:27
Postat av: Esmeralda

Anja: Jag är inte heller helt 100% övertygad när det gäller Pandemrix-vaccinet. Helt riskfritt tror jag inte att det är (precis som alla andra vaccin och läkemedel) men i förhållande till de risker som finns i samband med att man drabbas av H1N1-influensan så tror jag att fördelarna med att vaccinera sig väger tyngre än nackdelarna. Jag litar på expertisen där och försöker hålla för öronen när alla förstå-sig-påare kommer med sina åsikter och ickevetenskapliga "fakta". Jag antar att du redan läst det här: http://www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-2009/Pandemrix--adjuvans-immunstimulerande-komponenter/

Hoppas lördagen blir trevlig, trots eventuella biverkningar om ni väljer att ta vaccinet. :)

Kram

2009-10-23 @ 13:08:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0