Hmm...svårt

Igår var jag och min tummeHudmottagningen och fick diagnosen "handeksem". Eh..jaha? Den unge androgyne läkaren gnuggade sina långa fingrar med handsprit och sa: "du måste ta hand om dina händer bättre! Speciellt med det jobb du har..." Jo tack, jag vet! "Vad handeksemet" beror på kunde han däremot inte svara på och jag ska bli kallad till ett allergitest som tar totalt en vecka innan det är slutavläst. Skojigt värre.

Jag fick även med mig ett papper med skötselråd:

* Smörj med mjukgörande kräm 15-20 gånger dagligen.
* Fördela krämtuber i hemmet, på arbetet, i väskan, fickan och bilen så du alltid har möjlighet att smörja. Ok, 5 tuber ska alltså inhandlas...
* Skyddshandskar av plast ska användas vid allt våtarbete som diskning, städning, tvätt, när du skalar rå potatis, hanterar tomater, citron, rå fisk och kött samt vid hårtvätt. + vid blöjbyte, rumptorkning av äldre barn och diverse annat slabbande med vatten antar jag.
* Använd arbetshandskar vid trädgårdsarbete. Smutsa ner handskarna istället för händerna. Är det bara jag som ändå tvättar händerna sen när jag kommer in? Är det bara jag som alltid tvättar händerna när jag varit på affären, dagis eller hemma hos någon annan?? Milla - säg att du också tvättar händerna då? Eller använder du bara handsprit? :)

Detta innebär alltså att jag måste säga upp mig från både jobbet och hemmajobbet för att kunna sitta med insmorda händer hela dagarna. Det finns inte någon som helst möjlighet att jag ska gå med handskar twentyfourseven och däremellan hinna smörja de stackars russinfingrarna 15-20 gånger.

Och nu till det stora problemet! Ska jag hämta ut kortisonkrämen läkaren skrev ut eller ska jag fynda billiga Crocs på Coop? Vet inte om jag kan finansiera båda alternativen just nu... :D 

Kommentarer
Postat av: Indra

15-20 gånger om dagen!? Ett heltidsjobb med andra ord.



2009-06-18 @ 08:09:49
Postat av: Anonym

Underbara läkare, dom har ju verkligen ingen som helst aning !!! 15-20 ggr per dag, ponera att du är vaken typ 15 timmar per dygn ska du alltså hålla på och smörja och skydda händerna minst en gång i timmen. Japp, inga problem, allt annat får faktiskt vänta. Hoppas att den smörjning du i alla fall hinner med kommer att hjälpa !

2009-06-18 @ 19:41:43
URL: http://matodast.blogg.se/
Postat av: maddis

Kolla gärna in min blogg,

ha en fin midsommar!

2009-06-18 @ 19:58:51
URL: http://mvat.blogg.se/
Postat av: Anja

Jag tvättar definitivt händerna så fort jag typ rört vid något!



Vågar inte ens tänka på hur ofta jag tvättar och spritar mina händer. Är lite överdriven på det området.



Tvingade barnen att sprita händerna varenda gång minsta lilla sak skulle ätas nu under semestern och jag är övertygad (såklart) om att vi hade blivit magsjuka hela högen om spriten inte använts.



Hur fasen ska du hinna smörja händerna 15-20 ggr om dagen!



Ha en fenuril-pump-flaska vid handfatet och smörj direkt efter tvätt! Så gör jag.



Har en pump med sprit, en med tvål och en med kräm. Använder inte tvålen utan oftast spriten (återfettande) och sedan direkt kräm.



Hade jättemycket problem med handeksem när jag jobbade i vården men har inga problem idag! Peppar peppar ta i trä.



Hoppas du blir av med det!



kram kram



Anja

2009-06-20 @ 23:36:20
URL: http://anjasvardagsblogg.blogspot.com
Postat av: Anja

Hihi menade alltså inte att jag tvättar händerna så fort jag rört vid NÅGOT utan mer att jag tvättar händerna så fort jag rört vid något som är typ "offentligt", handtag, pengar (urk), lysknappar, hmm ja även här hemma när jag tagit i såna saker faktiskt. Men inte om jag typ rör vid barnen eller maken eller så (beroende på var jag rör honom) ;-) hehe.



kram

2009-06-20 @ 23:41:16
Postat av: Esmeralda

Anja, vi är nog ganska lika då när det gäller handtvättandet. Ett problem är att jag inte känner mig tillräckligt ren om jag bara spritar utan att tvätta händerna med tvål först. I vissa lägen funkar det men oftast känns det som att jag bara finfördelat smutsen över hela händerna istället. Jag avskyr också känslan av smuts eller kladd på händerna, vilket gör handkrämssmörjandet till ett problem... Fast det är väl en vanesak. Jag får helt enkelt vänja mig vid att vara lite handkrämskladdig om händerna. Hemma iallafall. På jobbet vet jag inte hur det funkar. Det känns som att det fastnar mer bakterier och sånt om händerna är lite kladdiga/fuktiga... Iofs spritas de ju också, men ändå. Shit, får lite OCD-vibbar när jag läser vad jag skrivit men SÅNA problem har jag absolut inte! :)

2009-06-21 @ 06:35:07
Postat av: SofiH

Duu.. jag har kanske en lösning på dina problem..

Det har fixat hemska sprickor på fingrar och händer många gånger förut.



www.marykay.se och sök efter Satin Hands.

Det är gudomligt. jag lovar.

Jag har egentligen slutat sälja och "konsulta" men Satin Hands kan jag verkligen rekommendera.

I setet finns en bivaxkräm som är gryyyyym.

går såklart köpa separat.



I setet ingår en scrub, bivaxkräm och en vanlig handkräm. Det jag gillar mest med handkrämen är att den inte blir sådär kladdig som många andra krämer blir. Bivaxet blir såklart jättekladdig, den är riktitg fet :-) Suverän att sova i.



Ska se vad jag har hemma så kan jag iaf slänga ihop lite prover. Kan ju vara värt det.



/Kusinvitamin i Jämtland

2009-06-23 @ 16:29:52
URL: http://sofih.blogg.se/
Postat av: Esmeralda

Sofi: Du och ditt Mary Kay! :) Prova kan man ju alltid men det blir nog fasligt dyrt om jag ska smörja 15-20 gånger varje dag!

2009-06-23 @ 22:58:05
Postat av: SofiH

Haha, minst sagt dyrt.

Tycker det låter förfärligt att måsta hålla på på detta viset. Jag skickar upp nått till dig, om inte annat kan det ju vara kul att få ett stort brev ;P

2009-06-23 @ 23:15:02
URL: http://sofih.blogg.se/
Postat av: Anja

Esmeralda



Jag har ett psoriasis-typ-aktigt eksem på min armbåge. Det är SKITJOBBIGT och INGENTING biter på det. Varken kortison eller andra krämer. Ingenting!



Men nu när vi var iväg på semester köpte jag på planet Elisabeth Ardens 8 hour creme.



Jaaa jag vet alla kändisar använder den och den luktar VERKLIGEN skit! Den stinker rent ut sagt. En blandning mellan tjära och myggmedel men det är helt galet! Efter TVÅ smörjningar så var allt det flagiga, kliande otäcka eksemet borta och huden relativt slät! Armbågen var fortfarande röd men efter ett par smörjningar till så ser den f..n helt normal ut!



Det är inte klokt!



Likaså torra läppar... Ett par smörjningar så vips, superlena, perfekta läppar.



jag kan knappt fatta det själv!



Den är kladdig och fet och stinker men shit alltså. Räcker säkert att bara sätta på ett lager till natten!



Detta är för sjutton en mirakelsalva!

2009-06-24 @ 23:03:47
Postat av: Esmeralda

Sofi: Stora paket tackar man ju inte nej till! :D



Anja: Wow! Måste kolla upp den krämen om inte Mary Kay kan bota mig. Kortisonkrämen jag fick utskriven av läkaren har iaf inte gett någon effekt ännu.

2009-06-25 @ 17:08:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0