Händelserik dag!

Igår var en dag fullspäckad av dramatik och spännande händelser! :D När vi ätit lunch gick mellansonen till en kompis som bor på samma gata som oss. Det var helt galet varmt men på ena sidan av himlen tornade stora svarta moln upp sig... Jag skulle bara hem och duscha och fixa lite grejer så skulle jag gå och hämta honom efter det. När jag duschat sa jag till sambon att: "jag sätter mig på altanen en liten stund". Jag hann inte ens sätta mig förrän det började dimpa ner stooora regndroppar och det förvandlades snabbt till det värsta skyfallet jag varit med om på flera år! Vattnet rann nerför fönsterutorna, ytterdörren gick inte att öppna för det var översvämning på bron och det sprutade in vatten från alla håll då dörren öppnades och på asfalten utanför forsade det mängder av vatten. "Rabatterna" vattenfylldes och fes ihop till nån oformlig grop (måste fixa det där nu, det ser för hemskt ut) och vattnet som hamnade på taket över farstubron rann i en hård ström rakt ner i mina blomkrukor som står på var sida om bron. De är inte heller speciellt vackra just nu... Jag skickade ett sms till sonens kompis mamma att jag kommer när regnet lugnat sig lite! :)

Efter ca 20 minuter avtog det värsta ösregnet. Då svänger plötsligt tre brandbilar och två polisbilar in på vår väg, med sirener och blåljus! En hel massa brandmän springer runt och jag och minste killen står nästan på första parkett på vår balkong och undrar vad som händer? Jag skickar ett sms till sonens kompis mamma och skriver att de måste gå ut och titta på brandbilarna! Efter en liten stund ser jag dem utanför sitt hus utanför ett stort paraply. Deras gemensamma intresse är traktorer, grävmaskiner och diverse stora fordon, så jag kan tänka mig att det var två storögda gossar som stod där då! Någon hade sett "rök" från ett tak men det visade sig vara vattenånga efter att taket värmts upp av solen och det sedan regnade på det. Alla utryckningsfordon vände åter till stationen och efter en stund dök både TV4 och de två lokala tidningarna upp och undrade var det brann!? Lite sent ute kanske...

Mitt i branddramat fick jag sms-avisering om att mitt stora paket från H&M äntligen kommit. Som jag väntat på det! Jag gick förstås direkt iväg och hämtade det och fascinerades av alla stora vattensamlingar som blivit av regnet. *s* I en stooor pöl i skogen bredvid gångvägen stod två av äldste sonens bekanta. Den ene i crocs och den andra i strumpor! De sparkade vatten på varandra och den ene ropade: "ursäkta - inte är det här kissvatten?" "Jo, det är det säkert", svarade jag varpå den andre killen säger: "uäää, jag SA ju det"! Kissvatten är precis den benämningen vi brukar använda för att inte våra barn ska plumsa ner i det där äckelvattnat så jag undrar om det är från oss de hört det?

Snabbt hem och öppna paketet för en snabbkoll. När man förhandsbeställer i början av maj har man ju glömt vad man egentligen beställt innan paketet äntligen kommer i augusti. Efter det tog jag med våra två äldsta barn och en grannunge och åkte på bio. Vi såg Ice Age 3 med 3D. Först blev det alldeles mörkt en lååång stund men ingen film började. En personal kom och fixade i kontrollrummet... Sen hörde vi ljud men såg ingen bild... sen kom bild men inget ljud.... tillslut kom äntligen bakgrundsljudet igång men fortfarande inget tal... Jag vet inte hur många gånger barnen undrade när filmen skulle börja och om vi inte kunde åka hem. Vuxna ur salongen gick ut och sa till säkert 5-6 gånger. Blä, vad dåligt. Inte ens en ursäkt fick vi. Mellansonen (4 år) hade sina 3D-glasögon på sig i kanske 20 minuter, sen ville han inte ha dem längre. Bilden är alldeles suddig utan glasögonen men han hävdade att han såg bra. Han började däremot skruva på sig efter bara en stund och jag tror att han tappade intresset ganska snabbt när allt var suddigt. Filmen var 1 timme och 34 minuter lång PLUS reklam, trailers och 20-30 minuters väntan på att de skulle få ordning på ljud och bild så jag kan förstå att han tyckte det var jobbigt att sitta stilla så länge!

Idag är vi hemma och tar det lugnt! :)

Kommentarer
Postat av: Anja

Såna där regn är riktigt fascinerande!



Fy vad trist med bion. De kunde åtminstone beklagat att det tog sån tid!



Såg iceage3 utan 3D. Tyckte den var riktigt rolig :-)



kram kram



Anja

2009-08-25 @ 20:49:13
Postat av: Anja

Var där förresten några användbara kläder i HM-paketet?



När man beställer i maj är det ju i regel sommarkläder man beställer. Trist som f..n då att få dem i augusti!



Varför har du fått vänta så länge?

2009-08-25 @ 20:50:51
Postat av: Esmeralda

Anja: Det var höstkatalogen som jag förhandsbeställde ur när den kom i maj. Jag tycker det är mer regel än undantag med H&M att de skjuter upp leveransdatumet flera veckor. Först var det sagt att paketet skulle komma v 29. När det var v 28 ändrades det till v 31 och någon vecka senare stod det leverans v 32, då det faktiskt även kom! Jag hade beställt 4 par jeans och några bas-tröjor till äldste sonen och ett helt gäng enkla linnen till mig (jag tänkte förmodligen ha när jag börjar jobba, under arbetskläderna), en kofta och några enkla långärmade toppar. Inget flaschigt alls och ärligt talat jäkligt tråkigt, men tyvärr nödvändigt. :)

2009-08-26 @ 10:46:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0