Någon trädgårdstolk där ute? Typ Malin!

liljor
Att det är liljor har jag förstått av de fräsande röda liljebaggar som kalasar på bladen. På bilden syns åtminstone tre olika sorters liljor. Vad heter de?

grönväxt
Bredvid liljorna breder den här fulsnygga saken ut sig. Vad är det för något?

tvåsorter
I bakgrunden står en ca 60 cm hög spretbladig växt och väntar på att få blomma. Bredvid och framför den växer några gängliga blå-lila blommor, ungefär lika höga som den spretbladiga. Tror att du Malin sa namnet på den spretiga sist du var här men det minns jag inte nu. Vad heter de två sorterna?

lågablommor
Vad är detta för markkrypare? Mitt vältränade trädgårdsöga ser att det är blomning på gång, om de överlever så länge...

blåblommor
Det här är säkert en vanlig blomma men inte hjälper det mig. 50-60 cm hög med många små blå blommor i toppen.

Kommentarer
Postat av: Malin med Linn och Johan

De höga spretiga är säkert riddarsporrar. Liljorna ser ut som sådana svärmor har. Det verkar bäst att jag tar med mej trädgårsbibeln på tisdag, eller vad säger du?

2007-06-24 @ 21:50:06
URL: http://malinska.blogg.se
Postat av: Phio

Liljor kan jag inte, kanske en krollilja - de är de enda jag kan...
Men andra bilden är en funkia/hosta. Jättefina, får blommor, men egentligen är det bladen som är behållningen. Trvis i skugga.
Den spretiga, höga är stormhatt. Liknar lite riddarsporre till utseendet (blommorna). Giftiga, men väldigt fina.
Markkryparen ser ut som en näva någon sort. Det finns *miljoner* nävor, jag vet inte vilken som är vilken. Men de är tacksamma och täcker markytor effektivt. Blommar ofta i vitt/rosa.
Den sista bilden har jag ingen aning om, har inte sett tidigare.

2007-06-24 @ 22:21:44
Postat av: Malin med Linn och Johan

Krolllilja är det inte däremot tror jag att den blommar med stora oranga blommor som hänger likt kronor. Kan det vara kejsarkrona? Krollilja har jag en och den är smalare och spretigare med rosa blommor.

2007-06-25 @ 10:33:08
URL: http://malinska.blogg.se
Postat av: Malin med Linn och Johan

Nu tror jag att jag har svar på den nedersta. Den heter nog Blågull.
Kan du finska så kan du läsa men titta på bilderna som finns så stämmer det nog:
http://puutarha.net/index.asp?s=/suorakanava/kasvikortti.asp?id=890

2007-06-28 @ 13:05:37
URL: http://malinska.blogg.se
Postat av: Humla

1.Krollilja
2.Hosta
3.Riddarsporre
4. Ser ut som något jag haft i min trädgård - då får den knallorange blommor som ser ut lite som hjortronblommor... vad blev det för färg?
5. Blågull / Jakobs stege

2007-07-17 @ 17:58:08
URL: http://mammahumla.blogg.se
Postat av: Esmeralda

Tack alla för hjälpen! Några mysterier är iaf lösta nu! Visst är en av liljesorterna Krollilja, denna är vit och på framsidan har vi rosa. De andra har inte blommat ännu. Den spretiga har fortfarande inte blommat men Riddarsporre verkar rimligt. Måste kanske rycka upp den så ingen äter på den... Bild 4 verkar vara någon sorts näva som blommar med ljust ljust rosa/vita blommor.

2007-07-17 @ 21:22:56
URL: http://esmeralda.blogg.se
Postat av: Humla

Vad bra att det var Libbsticka *pekar uppåt* - den kan du ha i maten minsan! Ang. Riddarsporren och dess giftighet så är det extremt ovanligt att barn tuggar på växter i sån omfattning att det är farligt för dem. Låt du Riddarsporrarna stå där de står, vi hade vårt lilla torp omringat av dylika vackra blommor och inte på fem år fick något av barnen för sig att stoppa någon del i munnen... de tuggar liksom inte så ofta på vegetationen. *s*
Kram igen!

2007-07-18 @ 10:27:33
URL: http://mammahumla.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0